بازی در بزرگسالی چه شکلی است؟

1 سال پیش

جنیفر والاس

اهمیت بازی برای کودکان موضوعی ثابت شده است، امروز فواید بازی برای بزرگسالان موضوع مورد علاقه‌ی محققان است. آن‌ها متوجه شده‌اند که بازی کردن فقط وقت گذراندن نیست و می‌تواند به معنای کم شدن استرس و بهبود حال و روز آدم‌ها باشد.

تشخیص بازی در مورد کودکان کار ساده‌ای است، مثلا تعقیب کردن یکدیگر یک بازی بداهه برای آن‌هاست. اما بازی در بزرگسالی چه شکلی است؟ به گفته‌ی استوارت براون، روان‌پزشک و بنیانگذار موسسه ملی بازی در کالیفرنیا، شکل بازی ما «به اندازه‌ی یک اثر انگشت برای هر کداممان، منحصر به فرد است» و می‌تواند جمع‌ کردن تمبر، فوتبال، کتاب خواندن یا بالا رفتن از اورست باشد. او می‌گوید چیزی که در همه‌ی بازی‌ها مشترک است این است که حس درگیر شدن و لذت می‌دهند، افراد را از زمان و مکان جدا می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند که تجربه کردن مهم‌تر از نتیجه است.

بعضی از آدم‌ها بیشتر از دیگران اهل بازی هستند اما محققان می‌گویند تکامل بازی را در وجود همه‌ی ما کاشته است. برای پیشینیان ما بازی فقط اضافه کردن سرگرمی به زندگی نبود بلکه راهی بود برای نگه داشتن صلح که موضوعی حیاتی برای بقاست. در جامعه‌ی مدرن هم بازی به دلایل بی‌شماری همچنان در زندگی بزرگسالان وجود دارد. لین بارنت پروفسور دانشگاه ایلینوی می‌گوید تحقیقات نشان داده‌اند که بازی خاصیت درمانی دارد. بازی در محل کار، باعث افزایش سرعت یادگیری و بهره‌وری و رضایت شغلی می‌شود و بازی در خانه می‌تواند پیوندها و روابط خانوادگی را تقویت کند. او می‌گوید بزرگسالانی که اهل بازی‌اند می‌توانند موقعیت‌های روزمره و استرس‌زا را به چیزی سرگرم‌کننده تبدیل کنند، آن‌ها همچنین مهارت‌های مقابله با استرس را بهتر بلدند. آن‌ها راحت‌‌تر از کسانی که کمتر اهل بازی‌اند، اجازه می‌دهند عوامل استرس‌زا از بین بروند.

همان‌طور که خوابیدن برای ما اساسی است، بازی هم یک نیاز اساسی ماست. در نتیجه اگر بازی در زندگی‌مان کم شود، ذهن و بدن ما متوجه می‌شود. براون می‌گوید محرومیت از بازی در الگوهای رفتاری خاصی خود را نشان می‌دهد: ممکن است بداخلاق و خشک باشیم و احساس کنیم در تنگنا گیر کرده‌ایم یا قربانی زندگی شده‌ایم. برای اینکه از فواید جوان‌سازی بازی بیشتر استفاده کنیم باید آن را به زندگی روزمره‌مان ببریم نه اینکه فقط به تعطیلات محدودش کنیم.

اگر می‌خواهید بازی مناسب برای خودتان را بشناسید، به کودکی‌تان برگردید و به یاد بیاورید آن موقع از چه بازی‌هایی لذت می‌بردید و سعی کنید آن را با زندگی امروزتان متناسب کنید. بازی قدرت این را دارد که زندگی بزرگسالی‌تان را پربار کند، اگر به صدایش گوش کنید.

 

منبع: واشنگتن پست